شرایط کارکرد اواپراتور هوایی

در این مقاله شرکت تاسیساتی در اصفهان سعی دارد مطالبی راجع به شرایط کارکرد اوپراتور هوایی به شما عزیزان ارائه دهد. اگر با خواندن این مطلب اطلاعات کافی را بدست آوردید میتوانید با مراجعه به مقالات قبلی شرایط کارکرد کاندنسر و… را نیز مطالعه کنید.

مایع مبرد بعداز کاندنسربه شیر انبساط یا لوله موئی می رسد و در اثر افت فشار ایجاد شده در شیرانبساط یا لوله موئی، فشارودمای آن کاهش می یابد.دراثر افت فشار ایجادشده، مقداری از مایع مبردبخار می شود ولذا بعداز شیر انبساط مخلوط مایع و گاز وارد اواپراتور می شود.به یاد داشته باشید که مایع مبرداست که در اواپراتور با جذب حرارت تبخیرشده، عمل اصلی تبرید را انجام می دهد.پس هرچقدرکه مایع بیشتری بعداز شیرانبساط داشته باشیم بازدهی برودتی سیستم افزایش می یابد.معمولاٌ بعد از شیر انبساط 20% گازو 80% مایع وجوددارد.

اوپراتور هوایی

با توجه به شکل بالا بعد از لوله موئی یا شیرانبساط فشارمبرد کاهش یافته و بطورمثال به 4.8bar می رسد و با توجه به اینکه دمای اشباع R22 در این فشار 5+ درجه سانتیگراد است.پس دمای اواپراتور یا دمای تبخیر مبرد5+ درجه سانتیگراد است که در تمام اواپراتور که تبخیر صورت می گیرد ثابت می ماند.

بین نقطه F  و H : مایع مبرد سرد R22 با جذب حرارت از هوای گرم عبوری تبخیر می شود، در این مسیر به مقدار گازR22 اضافه شده و مقدار مایع آن کاهش می یابد.چون در این مرحله تبخیر صورت می گیرد دما وفشار مبرد ثابت است.

نقطه H: آخرین قطره مایع R22 تبخیر می شود و 100% گاز R22 وجود دارد که دمای آن همچنان 5+ درجه سانتیگراد

و فشار آن 4.8bar است.

بین نقطه H  و I : گاز R22 که از این مسیرعبور می کند از هوای گرم حرارت جذب کرده و چون 100% گاز R22 وجود دارد، دمای آن بتدریج افزایش می یابد که می گوییم سوپرهیت می شود.

نقطه I : در خروجی اواپراتور فشار هنوز 4.8bar است ولی دمای گاز 10+ درجه سانتیگراد است که از دمای اشباع (5+ درجه سانتی گراد) 5 درجه  افزایش پیدا کرده است.به این اختلاف دما سوپرهیت می گوییم یعنی در این حالت:

10-5= 5°c Superheat

وقتی که گازسوپرهیت شده واردکمپرسور می شود یعنی هیچ قطره مایعی وجود ندارد که به کمپرسور صدمه بزند.اگر مقدارسوپرهیت 0 درجه سانتیگراد  باشد یعنی احتمال برگشت مایع به کمپرسور وجود دارد.

تغییرات R22 را می توان باتوجه به شکل زیر نیز توضیح داد.

اوپراتور هوایی

نقطه F : ورود مخلوط گازومایع در دمای 5 درجه سانتی گراد و فشار 4.8bar به اواپراتور.

نقطه F وH : مایع مبرد در دما و فشارثابت تبخیر می شود.

نقطه H : آخرین قطره مایع در اواپراتور تبخیر می شود.

نقطه  H و I : چون تمام مایع تبخیر شده و فقط گاز در این مرحله وجود دارد و هنوز در اواپراتور حرارت جذب می کند، دمای گاز افزایش می یابد.

نقطه  I : گاز سوپرهیت شده با دمای 10 درجه سانتیگراد از اواپراتور خارج می شود.در این حالت مقدار سوپرهیت 5 درجه سانتیگراد است.

حال به وضعیت هوایی که از داخل اواپراتور عبور می کند و سرد می شود دقت کنید.

با توجه به نمودار بالا ، تغییرات دمای هوا به شکل زیر بدست می آید.

اوپراتور هوایی

مبردهای Azotrope  :

مبردهای Azotrope  به مبردهای گفته می شود که از ترکیب دو یا چند مبرد CFC یا HCFC  یا HFC ساخته می شوند.این مبردها بعداز اختلاط به صورت یک مبرد مستقل با خواص منحصر به فرد تبدیل        می شوند مانند: مبرد R501

درصد تشکیل دهنده عناصر مبردهای Azotrope درحالت گاز و مایع یکسان است.بدین معنی که مثلاٌ مبردی در حالت مایع تشکیل شده است از 20% عنصر A  و 80% عنصر B .این مبرد در حالت گاز همین درصدها را در خود دارد.

مبردهای Zeotrope  :

مبردهای Zeotrope  همانند مبردهای Azotrope از مخلوط چند مبرد ساخته می شوند. ولی بعد از اختلاط درصد تشکیل دهنده عناصر آن در حالت مایع با درصد عناصردر حالت گاز متفاوت است، مانند مبردهای سری 400  مثل R407  و R410  و R404 و… به همین دلیل این مبردها در زمان تغییرفاز در فشار ثابت     (تبخیر و تقطیر)، دمای ثابتی ندارند.یعنی نمی توان برای این مبردها دمای اواپراتور و کاندنسر ثابتی تعریف کرد.این مبردها یک نقطه Dew point (گاز)  و Bubble point (مایع) دارند.