سیستم مرکزی

اهمیت استفاده از تجهیزات تفکیک مصارف

یکی از مهمترین پارامترها در شرکت تاسیساتی در اصفهان تفکیک مصارف برای هر یک از واحدهای یک ساختمان است . بنابراین ما قصد داریم در این مطلب اطلاعاتی در این باره به شما عزیزان ارائه نماییم.

ایجاد شرایط آسایشی برای ساکنین ساختمان ها به عنوان یکی از مهمترین پارامترهای موجود در طراحی ساختمان ها با کاربری متفاوت همواره مورد توجه است.میزان و نحوه مصرف انواع حامل های انرژی برای تامین این مهم جزء نگرانی دست اندرکاران و متولیان کل و خرد در این زمینه بوده است. علاوه برآن در ساختمان های با کاربری های متفاوت و یا دارای تعداد واحدهای زیاد که از سیستم های مرکزی به عنوان تولید کننده انرژی مورد نیاز بهره می برند، تعیین میزان مصرف انرژی در هر بخش یا واحد و تسهیم هزینه های حاصل از آن به عنوان یکی از چالش های پیش روی می باشد.

در کشورهای اروپایی و آمریکا با توجه به آن که گرمایش منطقه ای و تامین آب گرم مورد نیاز ساختمان ها از طریق نیروگاه های متمرکز صورت می پذیرد، تبیین قوانین و نصب تجهیزاتی که با استفاده از آن ها بتوان سهم هر یک از مشترکین را به صورت عادلانه مشخص نمود از سال های گذشته مدنظر بوده است.این در حالی است که در کشور ایران هدف از نصب و استفاده از این تجهیزات، اندازه گیری انرژی حرارتی و برودتی در ساختمان ها با سیستم مرکزی بوده و گرمایش و سرمایش در سطح وسیع وجود ندارد.از طرفی با آزاد شدن نرخ حامل های انرژی و افزایش چشمگیر هزینه های جاری ساختمان ها و مشکلات حاصل از آن، تمایل سازندگان و خریداران نسبت به نصب و استفاده از سیستم های گرمایش سرمایشی مرکزی رو به کاهش است و این در حالی است که سیستم های مرکزی نسبت به سیستم های مستقل دارای مصرف انرزی پایین تری بوده و گسترش استفاده از سیستم های متمرکز از دیدگاه ملی از اولویت بالاتری برخوردار می باشد.

مصرف انرژی در ساختمان های با کاربری متعارف( مسکونی،اداری،تجاری) شامل گرمایش، سرمایش،آبگرم مصرفی ، تهویه، گاز وبرق می گردد.اتحادیه اروپا به منظور کاهش مصارف انرژی و در نتیجه تولید گازهای گلخانه ای ،به بررسی استفاده از تجهیزاتی برای اندازه گیری مصرف انرژی هر خانوار پرداخته است که به این روش و با آگاهی ساکنین در خصوص اندازه گیری مصرف انرژیشان، در حقیقت رفتار مصرف تغییر می یابد.

حدود 40% از کل مصرف نهایی انرژی در اروپا مربوط به مصارف خانگی است (این درحالی است که در ایران سهم بخشی ختنگی در مصرف انرژی حدود36% اعلام شده است).به دلیل آنکه دستیابی به شرایط آسایشی بالاتر رو به گسترش است، رویکرد بهره مندی از سیستم های متمرکز(مرکزی) گسترش و بدین ترتیب تفکیک مصارف انرژی اهمیت ویژه ای یافته است.

سیستم مرکزی

هزینه های زیرنیز در محاسبه هزینه پرداختی هر خانوارباید منظورگردد:

  • برق مصرفی در سیستم مرکزی
  • تعمیر و نگهداری و اوپراتورها

این هزینه ها بعنوان معاشات و بطوریکسان برای خانوارها در نظرگرفته می شود.

با توجه به بررسی های انجام شده ، استفاده از این تجهیزات منافع زیر را تامین خواهد نمود:

  • ایجاد انگیزه در مصرف کننده جهت جلوگیری از تلفات انرژی
  • به طور کلی سیستم های مرکزی نسبت به سیستم های مجزا مصرف انرژی پایین تری دارند.

با توجه به قوانین وضع شده در کشورهای مختلف و همچنین ایران، با نظارت نهادهای دولت بر روند ساختمان سازی و مطرح شدن مسائلی مانند برچسب انرژی ساختمان، گرایش سازندگان ساختمان به سوی ساختمان های پرمصرف، کاهش خواهد یافت. همچنین با توجه به پیشرفت های حاصل شده در خصوص تکنولوژی های مختلف در زمینه تفکیک مصارف، دقت این دستگاه ها افزایش یافته و با توجه به نصب دستگاه ها در خارج واحدها، امکان دستکاری در آنها به حداقل رسیده است.

در سال های آینده و در اروپا پیشنهاد شده است تا در صورتیکه منظور است تا از تجهیزات اندازه گیری مصرف انرژی استفاده شود، حرارت تولیدی در نیروگاه های مرکزی جهت انتقال به ساختمان ها، متناسب با دمای هوای بیرون تغییر یابد. همچنین محل نصب تجهیزات بر روی پایانه های هر واحد باید دقیقا یکسان باشد و تنها باید در واحدهایی نصب شوند که برروی سیستم های گرمایشی سیستم کنترل موضعی نصب شده باشد و براین اساس ساکنین امکان کنترل میزان حرارت مصرفی در فضاهای داخلی خود را دارا باشند.

بطورکلی تجهیزات تفکیک مصارف در ساختمان به 3 گروه زیر تقسیم بندی می شوند:

  • سیستم های سنجش دبی آب مصرفی (Water Meter)
  • سیستم های سنجش حجم گاز مصرفی (Gas Meter)
  • سیستم های سنجش میزان مصرف انرژی گرمایشی یا سرمایشی (Energy Meter)
  • (Electricity Meter)

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص انواع سیستم های تفکیک مصارف ساختمان می توانید به سایت www.rahavardhvac.com مراجعه فرمائید.