دستگاه انبساط

بررسی کمبود ظرفیت دستگاه انبساط

شرکت تاسیساتی در اصفهان قصد دارد در این مطلب اطلاعاتی راجع به بررسی کمبود ظرفیت دستگاه انبساط به شما عزیزان ارائه دهد . برای کسب این اطلاعات تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

*عیوبی که باعث کاهش ظرفیت برودتی به هماره کاهش فشار مکش می شوند عبارتند از:

  • عیوبی که از کمبود ظرفیت دستگاه انبساط ناشی می شوند.
  • عیوبی که از کمبود مبرد ناشی می شوند.
  • عیوبی که از انبساط مایع قبل از شیر انبساط در خط مایع ناشی می شوند.
  • عیوبی که از کمبود ظرفیت اواپراتور ناشی می شوند.

*عیوبی که باعث کاهش ظرفیت برودتی به همراه افزایش فشار مکش می شود :

1-عیوبی که از کمبود ظرفیت کمپرسور ناشی می شوند.

*عیوبی که باعث کاهش ظرفیت برودتی به همراه افزایش فشار مکش می شود :

1-عیوبی که از ازدیاد مبرد ناشی می شود.

2-عیوبی که از وجود گازهای غیر قابل تقطیر ناشی می شود.

3-عیوبی که از کمبود ظرفیت کاندنسر ناشی می شود.

*علامت های اختصاری به شرح ذیل استفاده می شود:

LP: فشار مکش     HP: فشارتخلیه     SH: سوپرهیت      SC: سابکولینگ

کمبود ظرفیت دستگاه انبساط بررسی علائم

تاثیر عیب برکارکرد شیر انبساط / اواپراتور

برای نشان دادن کمبود ظرفیت دستگاه فرض می شود سوزن شیر انبساط کوچک انتخاب شده است. شکل زیر (سوزن b به جای سوزن B انتخاب شده)

دستگاه انبساط

انتخاب سوزن کوچک باعث کاهش جریان مبرد شده و آخرین قطره مایع خیلی زودتر در اواپراتور تبخیر می شود(نقطه 1) چون تمام مایع خیلی زودتر در اواپراتور تبخیر می شود لذا گاز مبرد مسیر بیشتری را با هوای گرم در تماس است و در نتیجه قسمت سوپرهیت در اواپراتور از حد معمول زیاد می شود.

به همین دلیل دمای نقطه 2( خروجی اواپراتور و محل حباب حرارتی) خیلی زیاد می شود بدین معنی که مقدار سوپرهیت افزایش می یابد.

چون جریان مبرد در اواپراتور کم است لذا ظرفیت برودتی کاهش یافته و در نتیجه دمای هوای خروجی از اواپراتور افزایش می یابد(نقطه 4) و دمای محیط بالا می رود که همین افزایش دمای محیط باعث می شود دمای هوای ورودی به اواپراتور نیز افزایش یابد(نقطه 3)

دستگاه انبساط

تاثیر عیب برکارکرد اواپراتور / کمپرسور

هر کیلوگرم از مبرد که از اواپراتور عبور می کند حرارت از هوای عبوری جذب کرده و تبخیر می شود و مقدار مشخصی گاز تولید می شود. چون شیر انبساط مقدار کمی مبرد مایع عبور می دهد لذا مقدار گاز تولید شده در اواپراتور کاهش می یابد.

چون کمپرسور قادر است مقدار گاز بیشتر از آنچه اواپراتور تولید می کند مکش کند لذا فشار مکش کاهش می یابد( نقطه 5)

وقتی که LP کاهش یابد و دمای هوای ورودی به اواپراتور افزایش یابد، اختلاف دمای کلی

(T totalΔ)   در اواپراتور افزایش می یابد.

براساس رابطه دما و فشارمبرد، با کاهش فشار مکش دمای اواپراتور نیز کاهش می یابد. در سیستم تهویه مطبوع اصفهان دمای اواپراتور باید بالای صفر درجه باشد لذا اگر فشار مکش خیلی کاهش یابد دمای اواپراتور نیز کاهش یافته و شاید به زیر صفر درجه نیز برسد. در این حالت روی لوله خروجی شیر انبساط برفک ایجاد می شود.

تاثیر عیب برکارکرد کمپرسور / کاندنسر

مقدار سوپرهیت افزایش یافته یعنی دمای گاز خروجی از اواپراتور افزایش می یابد لذا دمای گاز ورودی به کمپرسور افزایش می یابد.

درکمپرسورهای بسته و نیمه بسته، خنک کاری کمپرسور توسط مبرد انجام می شود و اگر دمای گاز ورودی به کمپرسور افزایش یابد قدرت خنک کنندگی آن کاهش می یابد. در نتیجه دمای قسمت مکش کمپرسور افزایش می یابد.( نقطه 7)و دمای قسمت محفظه میل لنگ به شدت بالا می رود(نقطه 8)

توجه داشته باشید که دمای بالای گاز ورودی به کمپرسور باعث می شود که دمای گاز تخلیه شده از کمپرسور نیز افزایش یابد(نقطه 9)

ظرفیت برودتی سیستم کاهش می یابد و چون کاندنسر برای ظرفیت برودتی معمولی انتخاب شده است لذا به نظر می رسد که ظرفیت دفع حرارتی کاندنسر افزایش یافته است.

اگر سیستم کنترل HP برروی سیستم وجود نداشته باشد و مقدار هوادهی کاندنسر را تغییر ندهد، اختلاف دمای هوای ورودی و خروجی از کاندنسر کاهش یافته و دمای هوای خروجی از کاندنسر نیزکاهش می یابد(نقطه 10)

دستگاه انبساط

از آنجا که مبرد کمی در اواپراتور وجود دارد، بقیه مبرد در کاندنسر و ریسیور باقی می ماند.حال چون کاندنسر ظرفیت بیشتری رادارد لذا مبرد داخل کاندنسر بیشتر از حد معمول خنک می شود.با توجه به رابطه دما و فشار مبرد، فشار تخلیه کاهش می یابد (که بستگی به نوع کنترل فشار تخلیه استفاده شده در سیستم دارد)

 

از آنجایی که کاندنسر ظرفیت بیشتری پیدا کرده است لذا آخرین مولکول گاز خیلی زودتر در کاندنسر تقطیر شده ( نقطه 11) و مایع تولید شده در کاندنسر مسیر بیشتری را طی کرده و بیشترخنک می شود یعنی مقدار سابکولینگ افزایش می یابد.