تابلو برق

تابلو برق موتورخانه

 1.تابلو برق یکی از مهمترین بخش های فرعی موتورخانه می باشد به دلیل اینکه تمام فرمان ها و مدیریت دماها و مدار ها با فرآیندهای که در تابلو برق به کار می رود، امکان پذیر می شود. وظیفه تابلو برق انتقال و توزیع ایمن برق مورد نیاز دستگاهها و تجهیزات با احتساب جریان حداکثر در شرایط راه اندازی اولیه می باشد، البته در هنگام دیماند درخواستی، قطعاً مجموع مصارف مد نظر قرار نمی گیرد و رابطه ای محاسباتی برای تعدیل حداکثر توان مصرفی بسیار مشابه ضرایب همزمانی در تاسیسات مکانیکی وجود دارد، اما تابلو برق و قطعات آن همواره باید برای توزیع و انتقال مجموع توان مصرفی کارایی داشته باشد و علاوه بر آن برای حفاظت از هر گونه آسیب ناشی از نوسانات ولتاژ، شدت جریان و اختلاف فاز به خصوص در مورد دستگاههای با دقت بالا همچون ماژولهای کنترل دستگاههای بویلرهای چگالشی باید پیش بینی های لازم صورت گیرد. همراه با موارد فنی،  ایمنی و حفظ سلامت قطعات داخلی نیز در تابلو برق، بسیار مهم است. ایمنی در نگاه اول به منظور پیشگیری از برق گرفتگی انسان و سیستمها و در نگاه دوم برای حفظ قطعات و تجهیزات مرتبط با  تابلو اهمیت پیدا می کند. استابلایزر ها به منظور مقابله با شوک های الکتریکی و ایجاد بستر یکنواخت توزیع جریان در تابلوهای برق قرارداده می شوند و در واقع قبل از هر قطعه دیگری جریان الکتریکی از استابلایزر عبور می کند. استابلایزرها دارای توان های مختلف و نیز دارای مدل های سه فاز و تک فاز می باشند که با اجماع نظر کارشناسان و مهندسین محاسب تاسیسات ساختمانی در اصفهان مکانیک و الکتریک و نیز بر اساس مصارف کلیه تجهیزات برقی اعم از  بویلرها، ماژولها، پمپ ها، … و ظرفیت هر کدام تهیه و نصب می گردد.  تعداد خروجی های مورد نیاز هم تابع مدارهای تغذیه بوده و در قسمت ترمینال های تابلو فراهم می گردد.

 

 

2.نحوه فرمان پذیری پمپ ها فرایند خاص خود را دارا است. پس از اینکه تعداد پمپ های موتورخانه (شامل پمپ های اصلی یا رزرو) برای هر مدار مشخص گردید به نسبت هر پمپ، کنتاکتور مربوطه با ظرفیت معادل آنها تعبیه می گردد و مدار قدرت پمپ ها نیز هر کدام به صورت جداگانه سیم کشی می شود. سپس مدار فرمان هر کدام از تجهیزات که منطبق با نوع طراحی و ساخت هر یک با دیگری متفاوت است به صورت دستی یا اتوماتیک که با نصب کلید سه حالته کنترل می گردد به کنتاکتور وارد می شود، این سه حالت شامل 1- دستی 2- خاموش 3- اتوماتیک می باشد. حالت دستی می تواند مجهز به کلید روشن-خاموش نیز باشد که کاربرد آن در برخی دستگاهها مثبت- فعال و در برخی دیگر     منفی- فعال است (تفاوتی ندارد) ولی در زمان سفارش تابلو برق باید این موضوع مشخص گردد

 

  3.در صورتی که فرمان در حالت اتوماتیک قرار دارد ( به عنوان مثال در مورد بویلرهای چگالشی هوشمند یا سیستم ماژول انرژی درBMS (Building Management System) )) اگر در این حالت فرض را بر استفاده از بویلرچگالشی هوشمند بگذاریم، فرمان از حسگر و ترموستات اتاقی به کنتاکتور پمپ ها که دارای 2 ترمینال ورودی فاز و فرمان هستند، داده می شود و نتیجه شروع به کار پمپ ها است، بنابراین پمپ می تواند فرمان را مستقیماً از بویلر نیز دریافت کند، که در این حالت فارغ از زمان ارسال فرمان به پمپ  یا دور متغیر بودن یا نبودن پمپ ها، بویلرهای چگالشی توانایی دریافت سیگنالهای گوناگون و انطباق نهایی گرادیان دمای دریافتی از حسگرها با نیاز حرارتی درخواست شده آنی و لحظه ای در ساختمان ها را دارند، لذا دلیل یکنواختی توزیع حرارت در فضای داخلی ساختمانها آن است که بویلر چگالشی اصفهان علاوه بر برخورداری از قابلیت آنالیز حسگرها ، بخصوص حسگر دمای برگشت، قادر به تغییر میزان دمای خروجی متناسب با نیاز بار حرارتی هم هستند. بنابراین حتی اگر شیرهای بالانس در فن کوئل ها یا رادیاتورها استفاده نشود باز بدلیل تغییر دائمی دمای آب گرم ورودی، یکنواختی توزیع دما در ساختمان حفظ می گردد. با فرض  استفاده از تجهیزات هوشمند سازی ساختمان، ماژولهای انرژی نیز چنانچه دارای پروتکل همخوان با  بویلرهای چگالشی باشند، فاز را از منبع تغذیه ایمن دریافت می کند و به اصطلاح برق دار می شود و دماهای دریافتی از جانب بویلر را دریافت می کند و در حافظه نگه می دارد،  از سوی سایر حسگرهایی که قابلیت دریافت سیگنال را دارد به عنوان مثال سنسور دمای بیرون برای تحلیل دمای فضای خارج و ترموستاتهای اتاقی برای تحلیل دمای داخلی و کنترل مقادیر دریافتی با دمای ذخیره شده، سیگنال فرمان را ارسال می کند و کنتاکتور فعال می شود و در نهایت پمپ مربوطه فعال می گردد.

فرض کنیم توضیحات ابتدایی ارائه شده برای معرفی نحوه عملکرد تابلو برق تا به اینجا کافی باشد، هر چند سعی خواهم کرد، مستندات کامل تری تقدیم گردد.

 

 

 4.در کنار تابلو سازی موتورخانه سیم کشی آن نیز اهمیت زیادی دارد که این سیم کشی ها در دو گروه اصلی طبقه بندی می شوند: نخست سیم های قدرت و ثانیاً سیم های فرمان که با روش های مختلف در موتورخانه از جایگاهی به جایگاه دیگر و از مسیرهای مختلف برای مصارف گوناگون و به منظور انتقال جریان و ولتاژ های همسان با تجهیزات مورد نظر بکار می رود. از جمله می توان به سینی گذاری و عبور سیم از داخل لوله های فلزی و یا لوله های فلکسی و حتی سیم کشی توکار با روکش معمولی اشاره کرد.

5.صرفاً به عنوان یادآوری : بعضی مواقع برخی سیم کشی های مرتبط با موتورخانه باید از خارج به داخل موتورخانه منتقل شود مانند ارتباط بین تجهیزات کلکتورخانه استخر و جکوزی یا فرضاً برخی از حسگرها مانند حسگر دمای بیرون یا تجهیزات هوشمند سازی موتورخانه ( جزیی از سیستم BMS ساختمان محسوب می شود ) لذا باید مواردی را مد نظر قرارداد و لزوماً باید در مراحل اولیه نازک کاری پیش بینی و لوله گذاری مناسب انجام شود.

 

در خصوص ضرورت یکنواختی توزیع دما در فضای داخلی ساختمان تردیدی وجود ندارد، در نتیجه عملکرد هوشمند ماژولها که به طور قطع دقت بالای آنها تحت تاثیر عملکرد مطلوب حسگرها می باشد، عامل اصلی محسوب می شود، ساختمانهایی که مجهز به سیستم هوشمند سازی ساختمان نیستند، این مهم را می توانند به سادگی با بکارگیری بویلر اصفهان چگالشی ماژول پذیر محقق کنند چرا که ماژولها بر اساس واریانس های دمایی حاصله دمای خروجی را تعریف می کنند، از جمله حسگرهای کمکی حسگر دمای بیرون است.  پیشتر اشاره شد که انتخاب محل نصب حسگر بیرونی بسیار حائز اهمیت است . این حسگر الزاماً باید روی دیوار شمال که از نظر جذب نور خورشید، کمترین میزان تابش نور را دارد، نصب گردد. علاوه بر آن  ارتفاع نصب نیز باید مناسب باشد. فرضاً در شرایط بارش برف یا باران، همچنین  وزش باد و بوران نباید به طور مستقیم تحت الشعاع قرار بگیرد ( به طور کلی تحت تاثیر عوامل خارجی جوی که مانع از دقت و حساسیت کامل دستگاه می شوند، قرار نگیرد)  همچنین این دسته از حسگر ها نباید در مجاورت فضاهای بازشو مانند درب و پنجره یا منابع حرارت زا مانند سیستمهای گرمایی یا روشنایی  و تجهیزاتی باشد که تحت تاثیر گرمای ساطع شده از آن، دمای هوا با خطا اندازه گیری شود .