تعاریف مهم و اساسی در سیکل تبرید

شرکت تاسیساتی در اصفهان قصد دارد تا در این مقاله نکات مهم و اساسی را در سیکل تبرید توضیح دهد برای کسب اطلاعات در این باره تا پایان مقاله ما را همراهی کنید. امید است تا با خواندن این مطلب بتوانید اطلاعات مفیدی بدست آورید.

دمای اواپراتور Evaporating temperature  :

مایع مبرد در اواپراتور با دریافت حرارت از هوا یا سیال تبخیر می شود. عمل تبخیر در فشار و دمای ثابتی انجام می شود (جزدرمبردهای Zeotrope) به این دمای ثابت دمای اواپراتور گفته می شود.دقت شود که دمای اواپراتور از دمای هوایی که از روی اواپراتور عبور می کند باید کمترباشد تا بتواند هوارا خنک کند.

فشاراواپراتور   Evaporating Pressure :

فشارثابتی که مبرد در اواپراتور تبخیر می شود فشار اواپراتور است. این فشارهمان فشاری است که فشارسنج مکش نشان می دهد.

دمای کاندنسر Condensing temperature  :

گازمبرد در کاندنسر با دفع حرارت به هوا یا سیال تقطیرمی شود. عمل تقطیر در فشار و دمای ثابتی انجام می شود(جزدرمبردهای Zeotrope) به این دمای ثابت دمای کاندنسر گفته می شود.دقت شود که دمای کاندنسر از دمای هوایی که از روی کاندنسر عبور می کند باید بیشتر باشد تا گازمبرد خنک شده و تقطیر شود.

فشارکاندنسر Condensing Pressure :

فشار ثابتی که گاز مبرد در کاندنسر تقطیر می شود فشارکاندنسر است. این فشار همان فشاری است که فشارسنج تخلیه نشان می دهد.

گاز فوق داغ Super heat :

یکی از مهمترین پارامترها در علم تبرید مقدار سوپرهیت  است .برای توضیح بهتر به مثال زیر توجه کنید:

آب  درفشار یک اتمسفر در 100 درجه سلسیوس تبخیر می شود. اگر در یک ظرف دربسته مقداری آب بریزیم و به آن حرارت دهیم دمای آب بتدریج بالا رفته و به 100 درجه سلسیوس می رسد. وقتی که دمای آب به 100 درجه رسیدآب به جوش می آید.پس نقطه جوش آب در فشار یک اتمسفر، 100درجه سلسیوس است که به آن دمای اشباع می گوییم. اگر به ظرف آب همچنان حرارت دهیم دمای آن از 100 درجه سلسیوس افزایش نخواهد یافت تا زمانی که تمام مایع در ظرف تبخیرشود. چون حرارتی که به آب می دهیم باعث تغییر فازمایع به بخار می شود و دمای مایع را افزایش نمی دهد.وقتی که آخرین قطره آب در ظرف تبخیر شده و همچنان حرارت به ظرف داده شود دما افزایش پیدا نمی کند.مثلاٌ دمای ظرف به 105 درجه سلسیوس می رسد.دراین حالت می گوییم بخارآب در ظرف 5 درجه سلسیوس فوق داغ یا سوپرهیت شده است. همین عمل در اواپراتوراتفاق می افتد، بدین صورت که مایع مبرد در اواپراتور با دریافت حرارت از هوا یا سیال به جوش می آید( در دمای ثابت که دمای اواپراتورگفته می شود) و وقتی که تمام مایع تبخیرشد، گاز مبرد هنوز در اواپراتور ادامه مسیر می دهد و حرارت دریافت می کند، دمای ان از دمای اواپراتور افزایش یافته و سپس از اواپراتور خارج می شود. اختلاف دمای گاز فوق داغ خروجی از اواپراتور با دمای اواپراتور را مقدار سوپرهیت می گویند. مثلاٌ اگر دمای اواپراتور 5 درجه سلسیوس باشد و دمای گاز گاز فوق داغ خروجی ا زاواپراتور 9 درجه سلیسوس باشد می گوییم مقدار سوپرهیت 4 درجه سلسیوس است.

مقدار سوپرهیت را باتنظیم شیر انبساط می توان تغییر داد. شیر انبساط در کارخانه سازنده برای ایجاد 5 الی 8 درجه سلسیوس سوپرهیت تنظیم می شود.دقت شود که وقتی گاز مبرد خروجی از اواپراتور سوپرهیت شوددیگرهیچ مایعی وجود ندارد لذا با ایجاد چنددرجه سوپرهیت دیگر هیچ مایعی به کمپرسور نخواهد رسید.

مقدارسوپرهیت برای تنظیم درست سیستم بسیار مهم است و عامل بسیارخوبی برای تشخیص عیوب سیستم بشمارمی آید.

مایع مادون سرد یا سابکول Sub-cooling  :

یکی از مهمترین پارامترهای دیگر در تبرید مقدار سابکولینگ مایع مبرد است که از کاندنسر خارج می شود. برای توضیح بهتر به مثال زیر توجه کنید:

همانطورکه قبلاٌ گفته شد گاز فوق داغ وارد کاندنسر شده و در دما و فشار ثابت تقطیر شده وبه مایه تبدیل می شود.وقتی که تمام گاز تقطیر شد و دیگر هیچ گازی وجود نداشت ، مایع مبرد که در دمای اشباع کاندنسر است با انتقال حرارت به هوا یا سیال، مجدداٌ خنک شده و دمای آن از دمای اشباع کاهش می یابد. اختلاف دمای مایع خارج شده از کاندنسر و دمای کاندنسر را سابکولینگ می گوییم.

مثلاٌ اگر دمای کاندنسر 50درجه سانتیگراد باشد و دمای مایع خروجی از کاندنسر 46 درجه سانتیگراد اندازه گیری شود، مقدار سابکولینگ   4درجه سانتیگراد می باشد.