سیکل کارکرد چیلر تراکمی

نمایندگی چیلر در اصفهان قصد دارد تا در این مقاله شما را با مراحل و سیکل کارکرد سیستم تبرید آشنا کند.برای دریافت این اطلاعات تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

در سیستم تبرید تراکمی چهار دستگاه اصلی وجود دارد( شکل 1-1). گاز مبرد توسط کمپرسورمتراکم شده و با فشارو دمای بالایی از خط تخلیه کمپرسور خارج می شود.این گازفوق داغ سپس وارد کاندنسر (تقطیرکننده) شده و با انتقال حرارت با هوا (کاندنسرهوایی) یا آب ( کاندنسرآبی) تقطیر شده و به صورت مایع از کاندنسرخارج می شود.مایع مبرد سپس از خط مایع عبور کرده و به شیرانبساط می رسد. شیرانبساط با ایجاد افت فشار دمای مبرد را کاهش داده و به اواپراتور (تبخیرکننده) هدایت می کند.

چیلر تراکمی

در اواپراتور مبرد مایع با دریافت حرارت از هوا یا سیال دیگر تبخیر شده و بصورت گاز فوق داغ خارج می شود.این گاز فوق داغ توسط خط مکش به کمپرسور می رسد.

به شکل 2-1 توجه کنید.این شکل شماتیک یک سیستم تبرید را که برروی یک هواساز نصب شده است نمایش می دهد.

چیلر تراکمی

در خط مکش فقط گاز فوق داغ (سوپرهیت) وجود دارد چون مایع مبرد نباید به کمپرسور برسد.شیر انبساط ترموستاتیکی این وظیفه را برعهده دارد که مقدار مبرد ورودی به اواپراتور را طوری تنظیم می کند که در هر شرایطی مبرد مایع در اواپراتور تبخیرشده و هیچ مایعی ازآن خارج نشود. گاز سوپرهیت شده از اواپراتور خارج شده و به کمپرسور می رسد. در خط مکش فشارگاز پایین و دمای آن نیز پایین است. فشارگاز مبرددر خط شکن همان فشاراواپراتور است که فشارسنج (گیج ) مکش نشان می دهد. کمپرسور بعد از تراکم گاز فشارآنرا افزایش می دهد و در اثر این تراکم دمای گاز خروجی از کمپرسور نیزافزایش می یابد.پس در تخلیه فقط گاز سوپرهیت شده با دما وفشار بالا وجود دارد. گاز تخلیه شده از کمپرسور وارد کاندنسر می شود و در اثرانتقال حرارت با هوادر فشار ثابت تقطیر شده و به صورت مایع از کاندنسر خارج می شود.اگر کاندنسر از لحاظ ظرفیت حرارتی درست انتخاب شده باشد مایع خروجی چند درجه بیشتر از دمای اشباع خنک تر شده (سابکول) و سپس از کاندنسر خارج می شود.پس خط مایع فقط مایع سابکول شده با فشارو دمای بالا وجود دارد.دقت شود که دمای مایع سابکول شده با دمای گاز خروجی از کمپرسور یکی نیست ولی فشارآنها یکی است. مایع مبرد بعد از کاندنسربه مخزن ذخیره (ریسیور) می رسد و ازانجا توسط خط مایع به پشت شیرانبساط منتقل می شود.شیر انبساط با ایجادافت فشار دمای مبرد را کاهش می دهد.چون فشارمبرد کاهش یافته در نتیجه مقداری از مایع مبرد تبخیرشده و بعد از شیر انبساط مخلوط مایع و گاز وجود دارد.پس بعد از شیر انبساط مخلوط مایع و گازبا فشار و دمای پایین وجود دارد.این مخلوط گاز و مایع توسط پخش کن در مدارهای اولیه اواپراتور تقیسم می شود. در اواپراتور مایع مبرد با دریافت حرارت از هوایی که از روی اواپراتورعبور می کنددر فشارو دمای ثابت تبخیر شده و از اواپراتور به صورت گاز سوپر هیت شده خارج می شود.همانطور که قبلاٌ گفته شد، شیر انبساط مقدارعبوری را طوری تنظیم می کند که تمام مایع مبرد در اواپراتور تبخیر شده و هیچ مایعی از اواپراتور خارج نشود.فشار مبرد بعداز شیر انبساط تا ورودی به کمپرسور ثابت است(با فرض اینکه افت فشاری وجود نداشته باشد)