شرکت تاسیساتی

بررسی علائم کمبود مبرد

شرکت تاسیساتی در اصفهان سعی کرده در این مطلب به بررسی علائم کمبود مبرد بپردازد بنابراین برای اینکه مطلب را بهتر درک کنید در ابتدا علامت های اختصاری که در شرح مقاله میتوان از آن استفاده کردرا در زیر ارائه میدهیم.:

LP: فشار مکش     HP: فشارتخلیه     SH: سوپرهیت      SC: سابکولینگ

تاثیر عیب بر کارکرد شیرانبساط / اواپراتور

هرگاه صحبت از کمبود مبرد می شود معنی آن این است که به اندازه کافی مبرد در کل سیستم وجود ندارد که بتواند برودت لازم را تامین کند.

خط مایع باید پر از مایع سابکول شده باشد ولی به دلیل کمبود مبرد، مایع کافی در خط مایع وجود ندارد و لذا مخلوط گاز و مایع به شیرانبساط می رسد.

شرکت تاسیساتی

کمبود مایع در ورودی شیرانبساط بدین معنی است که درخروجی آن نیز مایع کمی وجود دارد. به دلیل آخرین قطره مایع در اواپراتور خیلی زود تبخیر می شود(نقطه 2).در نتیجه گاز مبرد بیشتری را با هوای گرم در تماس است یعنی منطقه سوپرهیت دراواپراتور زیاد شده است و به همین دلیل دمای لوله مکش در محل نصب حباب حرارتی بالا می رود یعنی سوپرهیت زیادی ایجاد می شود.

به خاطرکمبود مبرد در اواپراتور ظرفیت برودتی کاهش یافته و در نتیجه دمای محیط افزایش می یابد.لذا دمای هوای ورودی به اواپراتور نیز افزایش می یابد(نقطه 4) از آنجایی که ظرفیت برودتی کاهش یافته است دمای هوای خروجی از اواپراتور نیز افزایش می یابد. (نقطه 5)

تاثیر عیب بر کارکرد اواپراتور / کمپرسور

هرکیلوگرم از مبرد که از اواپراتور عبور می کند حرارت از هوای عبوری جذب کرده و تبخیر می شود و مقدار مشخصی گاز تولید می شود.چون مبرد کمی در اواپراتور وجود دارد مقدار گاز تولید شده در اواپراتور کاهش می یابد.

چون کمپرسورقادر است مقدارگاز بیشتری از آنچه اواپراتور تولید می کند مکش کند لذا فشارمکش کاهش می یابد(نقطه 6)

وقتی که LP کاهش یابد و دمای هوای ورودی به اواپراتور افزایش یابد، اختلاف دمای کلی (TtotalΔ) در اواپراتور افزایش می یابد.

براساس رابطه دما و فشارمبرد، با کاهش فشار مکش دمای اواپراتورنیزکاهش می یابد.در سیستم تهویه مطبوع دمای اواپراتور باید بالای صفر درجه باشد لذا اگرفشار مکش خیلی کاهش یابد دمای اواپراتور نیز کاهش یافته و شاید به زیر صفر درجه نیز برسد.در این حالت روی لوله خروجی شیرانبساط برفک ایجاد می شود(نقطه 7)

تاثیر عیب بر کارکرد کمپرسور / کاندنسر

مقدار سوپرهیت، افزایش یافته یعنی دمای گازخروجی از اواپراتور افزایش می یابد لذا دمای گاز ورودی به کمپرسور نیز افزایش می یابد.

درکمپرسورهای بسته و نیمه بسته، خنک کاری کمپرسورتوسط مبرد انجام می شودو اگر دمای گاز ورودی به کمپرسور افزایش یابد قدرت خنک کنندگی آن کاهش می یابد. در نتیجه دمای قسمت مکش کمپرسور افزایش می یابد(نقطه 8) و دمای قسمت محفظه میل لنگ به شدت بالا می رود.(نقطه9)

شرکت تاسیساتی

توجه داشته باشید که دمای بالا گاز ورودی به کمپرسور باعث می شود که دمای گاز تخلیه شده از کمپرسور نیزافزایش یابد(نقطه 10)

همانطور که توضیح داده شده ظرفیت برودتی سیستم کاهش می یابد و چون کاندنسر برای ظرفیت برودتی معمولی انتخاب شده است لذا بنظرمی رسد که ظرفیت دفع حرارتی کاندنسر افزایش یافته است.

اگرسیستم کنترل HP بر روی سیستم نباشد و مقدار هوادهی کاندنسر را تغییرندهد، اختلاف دمای هوای ورودی و خروجی از کاندنسرنیزکاهش می یابد(نقطه 11).

شرکت تاسیساتی

از آنجایی که مبرد کمی در سیستم وجود دارد لذا در قسمت سابکولینگ کاندنسرنیز مبرد کمی وجود دارد و لذا کاندنسر سابکول کمی ایجاد می کند.

چون در ریسیور مبرد کمی وجود دارد، مخلوط مایع و گاز اشباع شده از آن خارج شده  (نقطه 14)و به شیر انبساط می رسد و همین باعث ایجاد حباب در شیشه رویت می شود (نقطه 15).توجه داشته باشید که مشاهده حباب در شیشه رویت فقط از کمبود مبرد نیست و عیب دیگری نیزباعث ایجاد حباب می شود.

افت فشار ایجاد شده در فیلترباعث افت دما شده و درنقطه 3دمای لوله کاهش می یابد.در نتیجه بین دو نقطه 2و3 اختلاف دمای زیادی ایجاد شده و این اختلاف دما حتی با تماس دستها نیزقابل تشخیص خواهد بود.

در اثر تبخیر قسمتی از مایع مبرد در فیلتر، در شیشه رویت ، حباب مشاهده می شود     (نقطه 4).اگر شیشه رویت قبل از فیلتر نصب شده باشد هیچ حبابی مشاهده نخواهد شد.