اهمیت لولاس هدر

ظاهرساختاری کلکتور اولیه – ثانویه

ظاهر ساختاری کلکتور اولیه- ثانویه:

این قطعه از یک بدنه اصلی تشکیل می شود که دو عدد بوشن با سایز مشخص در سمت راست و دو عدد بوشن با همان سایز(اندازه بوشن ها تابع  حجم آبگیری مطلوب کلکتور می باشد) در سمت چپ آن قرار دارد که فاصله بوشن ها در سمت بویلر کمی بیشتر از فاصله بوشن ها در سمت مدارها در نظر گرفته می شود. همچنین دو عدد بوشن همواره به قطر 2/1 اینچ در قسمت فوقانی و یک عدد بوشن 4/3 اینچ در قسمت تحتانی آن قرارداده می شود. کلکتور اولیه – ثانویه بر عکس سایر انواع کلکتورها، تنها باید به صورت عمودی نصب گردد.

مهمترین نقش کلکتور اولیه – ثانویه ایجاد تعادل بین مدار اولیه (سمت بویلر) و مدار ثانویه (سمت مدار) می باشد . با توجه به اینکه در پروژه ها پمپ ها بر اساس حجم آبگیری و افت فشار کل مدار گرمایش ساختمان ظرفیت سنجی می شوند، قطعا از لحاظ دبی در قیاس با گذر آب بویلر مقدار بسیار بیشتری دارند کما اینکه نظر به گوناگونی مدارها، تعدد پمپ های در حال کار نیز  در فصول مختلف اتفاق می افتد، این عبور آب با مقدار بالای دبی و فشار نمی تواند به طور مستقیم وارد مبدلهای ظرفت پایین بویلرهای چگالشی از لحاظ حجم استاندارد آبگیری گردد زیرا  باعث فرسایش سریع مبدلها می گردد، نقش و وظیفه کلکتور اولیه – ثانویه به عنوان یک واسط درواقع حلال همین معضل است، برای این منظور در ابتدا با توجه ظرفیت بویلر سایز کلکتور اولیه – ثانویه و (شانت پمپ) مشخص می گردد ( شانت پمپ در اصطلاح به پمپ مدار اولیه گفته می شود که آب را از کلکتور اولیه – ثانویه مکش و به برگشت بویلر می زند و باعث می شود در تمام فصول سال و تحت شرایط و  بهره برداری های مختلف، بویلر با گذر آب متعادل و یکنواخت کار کند و از آسیب و فرسایش در امان باشد. از طرف دیگر پمپ های مدارهای ساختمان به هر تعداد و هر ظرفیت که باشند آب داغ را از کلکتور اولیه – ثانویه تحویل گرفته و به سمت مصرف کننده ها انتقال می دهند و مزیت دیگر هم  در صورتی است که بخواهیم برای افزایش بازدهی از پمپ های دور متغیر سمت مدار استفاده کنیم بهرحال مقادیر کاهش یا افزوده شده تاثیری بر میزان ورودی آب به مبدل بویلر ندارد، لذا بویلر قابلیت تنظیم دمای خروجی را حسب افزایش یا کاهش دمای آب همواره دارا است.

از دیگر کاربردهای کلکتور اولیه – ثانویه هواگیری و خارج کردن مواد زائد  مدار می باشد که به دلیل اینکه مانند یک چهار راه استراتژیک در بین مدار و بویلر و خط رفت و برگشت قرار گرفته تمام ذرات هوای معلق را مانند تله هوا به دام می اندازد و از طریق هواگیر اتوماتیک که بر روی قسمت فوقانی آن نصب شده خارج می کند و همچنین ضایعات حین لوله کشی،  جوشکاری و ناخالصی های دیگری که ممکن است در مدار باقی مانده باشند به مرور زمان در قسمت پایین کلکتور اولیه – ثانویه ته نشین شده و  بوسیله شیر تخلیه تحتانی خارج می شود.