منبع انبساط و کاربرد آن در موتورخانه

منبع انبساط ، منبعی است که در ارتباط مستقیم با سیستم های تحت فشار در موتورخانه (مانند دیگ های آبگرم (بویلر) و چیلر) قراردارد . منابع انبساط برای کنترل انبساط حجمی آب موجود در سیستم های تاسیساتی در اثر افزایش دما و در عین حال امکان تغذیه آب جبرانی را به وجود می آورد و همچنین فشار سیستم را در حد مورد نیاز تثبیت می کند.

منابع انبساط در دو گروه منبع انبساط باز و بسته طبقه بندی می شوند.

منبع انبساط باز در ارتباط با هوای آزاد و از سوی دیگر با سمت مکش پمپ می باشد و باید در ارتفاعی بالاتر از وسیله تبادل حرارت (بویلر) قرارگیرد، این سیستم برای بویلرهای چگالشی که قابلیت فشار عملکرد تا 6 بار را دارند ونیز برای چیلرها که فشار خروجی اواپراتور باید حداقل 1 بار باشد، توصیه نمی گردد. در عوض منبع انبساط بسته می تواند تحت فشاری بالاتر از فشار اتمسفر کار کند و ارتفاع نقشی در تامین و عملکرد سیستم ندارد و برای تامین فشار در منبع انبساط بسته از یک گاز بی اثر یا ازت استفاده می شود.

بویلر چگالشی اصفهان

منابع انبساط بسته را با توجه به مکانیزم عملکردی، نوع گاز و نوع مخزن حجم متغیر، به انواع زیر تقسیم بندی می کنند:

  • منبع انبساط بسته قابل تنظیم ( به دلیل نیاز به کمپرسور در تامین مجدد فشار هوای تخلیه شده در موتورخانه ها کاربرد چندانی ندارد)
  • منبع انبساط بسته دیافراگمی

منبع انبساط بسته قابل تنظیم

در این مدل از منابع انبساط، با کاهش و یا افزایش دمای سیستم، آب منبسط یا منقبض شده، هوا به منبع تزریق یا از آن خارج می‌شود. بدین ترتیب که در ابتدا شیر الکترونیکی خروجی هوا بسته و کمپرسور خاموش می‌باشد. در این حالت مقدار کمی آب در دمای پایین در منبع موجود است. بعد از گرم شدن آب، حجم آن افزایش می‌یابد و هوای درون منبع از طریق شیر خارج می‌شود. زمانی‌که مقدار آب درون منبع به بیشترین حجم مجاز خود رسید، شیر خروج هوا بسته می‌شود و فشار ثابت می‌گردد و در این حالت، در صورت کاهش دما که باعث کاهش حجم آب می‌گردد، هوا از طریق کمپرسور به منبع تزریق می‌گردد تا فشار هوای درون منبع ثابت بماند.

منبع انبساط بسته دیافراگمی

در این مدل از منبع انبساط، برای جبران کاهش و یا افزایش آب منبسط شده، به منبع، آب تزریق شده و یا از آن خارج می‌گردد. در حقیقت این منبع از یک بخش حاوی هوا یا نیتروژن و یک بخش خالی تشکیل شده‌ که بوسیله یک دیافراگم پلاستیکی انعطاف‌پذیر از هم جدا شده ‌اند. بخش گازی حاوی مقدار معینی از هوا و یا نیتروژن است که در متراکم ‌ترین حالت بیشترین فشار اعمال شده به چرخه را تحمل می‌نماید. بخش خالی منبع نیز توسط آب منبسط شده پر می‌شود. این آب منبسط شده، دیافراگم حائل بین دو بخش را آنقدر به سمت بخش گازی جابجا می‌کند که بخش گازی به فشرده ترین حالت خود برسد که در این صورت فشار عملیاتی مورد نیاز چرخه تامین می‌گردد.

در هنگام گزینش منبع انبساط باید به نوع مصارف آن اعم از آبرسانی یا آتش نشانی یا مدلهای بهینه سازی شده برای مصارف خورشیدی با فرض پارامترهای  فشار و دما دقت ویژه ای مبذول شود و در عین حال به طور پیش فرض فشار مورد نیاز در منبع وجود داشته باشد و قبل از راه اندازی حتماً بوسیله فشارسنج فشار داخلی کنترل گردد، باید دارای شیر تخلیه مجزا از مدار اصلی آبگیری باشد و حتماً امکان شارژ مجدد گاز نیتروژن را داشته باشد، در خصوص مدلهای آبرسانی حتماً دیافراگم مخصوص از جنس  EPDM باشد که طعم و مزه آب و خواص آن را تغییر ندهد.

محل نصب مناسب منابع بسته صرفاً با یک ضرورت باید بالاتر از مبدلها و با ارتباط مستقیم به خط لوله رفت قرار گیرد، هیچ گونه والو یا شیر کنترل فشار نباید در مسیر قرارداده شود

لزوم فیلتر کردن آب و بهبود کیفیت شیمیایی و فیزیکی آن امروزه بواسطه  برداشت بی رویه از سفره های آب زیرزمینی و فیلترینگ ناقص منابع تامین کننده آب شهری، امری اجتناب ناپذیر است، اگر بررسی دقیق بر اساس صافی ها و کیت های سنجش کیفیت آب صورت گیرد بوضوح تفاوت کیفیت آب شرب حتی در مناطق گوناگون شهری اصفهان با استانداردهای مجاز نمایان می گردد، در اصفهان به دلیل تصفیه ناقص آب تصفیه خانه بابا شیخ علی و برداشت از چاه هایی که پیرامون شهر اصفهان قرار دارند، تفاوت مشهودی مابین کیفیت آب، در مناطق شمال و جنوب اصفهان وجود دارد. لذا از لحاظ فیزیکی باید کیفیت بو و مزه و تیرگی آب کنترل گردد و از لحاظ شیمیایی هم ناخالصی ها و املاح و مواد معلق  و کلاً تمام موادی در آب که باعث آسیب به تجهیزات از باب خوردگی یا ته نشین شدن رسوبات می گردد، برطرف گردد.

اقدام موثر و کارآمد برای بهبود کیفیت آب با فرض مصارف نرمال، فیلتر کردن آب است. از بین انواع فیلتر های شنی و سیلیسی یا رزینی و کربنی ، نوع تحت فشار آن که انباشته شده از شن و ماسه و احیاء شده با سیلیس می باشد از سایر انواع فیلترها رایج تر و کاربردی تر است و خواهیم دید که شرایط نگهداری و امکان بهره برداری دراز مدت تر از آن سهل تر است ، تنها صرف یادآوری به این نکته اشاره می گردد که سختی گیر های رایج که در ادامه به آن اشاره خواهد گردید، تنها برای کنترل میزان کلسیم و منیزیم محلول در آب به صورت کلسیت و دولومیت (ترکیب کلسیم و منیزیم و کربنات ) کاربرد دارد و عامل تشدید خاصیت قلیایی آب است و نوع کارکرد آن با انواع فیلترها متفاوت است. امروزه به تاکید به منظور تامین  شرایط گارانتی بسیاری از تجهیزات از جمله چیلرها  لزوم استفاده از هر دو محصول توصیه می گردد.

فروش پکیج در اصفهان