پیاده سازی بستر مورد نیاز برای نصب کلکتورهای خورشیدی

پیاده سازی بستر مورد نیاز  برای نصب کلکتورهای خورشیدی به شرح زیر است:

ابتدا باید دو سکوی شمالی و جنوبی درست مطابق با محل قرار گیری پایه ها ساخته شود و بعد با توجه به تعداد کلکتورها در عرض به فاصله یک متر به یک متر فنداسیون ریزی با طول و عرض و ارتفاع مناسب پیاده سازی شود. وظیفه سکو ها مقابله با هرگونه جابجایی تحت اثر عوامل جوی مانند وزش باد یا هر عامل دیگری است  لذا در صورت امکان باید سعی شود، این سکو ها در سقف ریشه داشته باشند. در غیر اینصورت با اضافه کردن ابعاد و سنگین تر کردن پایه وسازه نگهدارنده باید مقاومت را افزایش داد. هر سکو  دارای یک کفی فلزی تخت نیز می باشد که محل قرارگیری یک جفت ناودانی شماره #10  به طول مجموع عرض همه کلکتورهای نصب شده در کنار یکدیگر است، یکی از پروفیل ها در ردیف جلو و دیگری در ردیف عقب به صورت قائم جوش می شوند تا محل برای جایگذاری کلکتورها به طور کامل آماده گردد. به منظور تجسم بهتر یادآوری می گردد که پایه ها شمای مثلث قائم الزاویه را تداعی می کنند و کلکتورها بر روی آنها تعبیه می گردد، پس از نصب کلکتورها لوله های رفت و برگشت طبق فلودیاگرام مهندس طراح و انطباق آن با الگوی ورودی و خروجی مسیر کلکتور، اتصال می یابد. مایع سیال مخصوص سیستم های خورشیدی عموماً طبق توصیه شرکتهای اروپایی سیالی است با قابلیت تبخیر در دمای بسیار بالا و مقاوم در برابر یخ زدگی به نام ARNO)) که درون لوله های مسی واسط وجود دارد و باید به طور سالیانه تجدید و احیاء گردد.

نمایندگی چیلر در اصفهان

تنها به عنوان یک نکته فرعی یادآوری می گردد، که توان جذب انواع کلکتورهای خورشیدی متفاوت است، شاخص تعریف شده برای سنجش میزان کارایی راندمان اپتیکی نامیده می شود، براي دستيابي به راندمان اپتيكي بالا باید از شيشه های با ضريب عبور بالا و صفحات جاذب با حداكثر ضريب جذب مورد استفاده قرار گیرد. در كلكتورهاي خورشيدي، قطعاً باید شيشه نشكن باشد بگونه ای که در برابر ضربات ناشی از ریزش باران و برف و حتی ضربات شدید حاصل از تگرگ مقاومت بالایی داشته باشد. علاوه بر آن شیشه ها باید داراي كيفيت بسيار بالا، سطح كاملا صاف و بدون اعوجاج  و در مصالح بکار رفته حداقل مقدار تركيبات آهن وجود داشته باشد. قابل ذكر است كه هر چقدر اعوجاج سطحي شيشه بالا باشد، سبب مي‌گردد تا انرژي تابيده شده به سطح آن بیشترمنعكس گردیده و مقدار كمتري از شيشه عبور نمايد. همچنين افزايش تركيبات آهن و ميزان اكسيد آهن در شيشه ضمن اينكه سبب مي‌گردد تا رنگ شيشه متمايل به سبز گردد، جذب انرژي در شيشه را افزايش مي‌دهد و در نتيجه ميزان عبور تابش خورشيد از شيشه كاهش مي‌يابد. شيشه‌هاي رايج بکار رفته در کشور در ساخت کلکتورهای خورشیدی داراي ضريب عبور كمتر از 75% مي‌باشند و در نتيجه امكان دستيابي به راندمان اپتيكي بالا در كلكتورهاي معمولي كه با اين شيشه‌ها ساخته مي‌شوند ميسر نمي‌باشد.

 

ضريب جذب صفحه جاذب هم  پارامتر موثر ديگري است كه جهت افزايش راندمان اپتيكي كلكتورهاي خورشيدي مي‌بايست حداكثر مقدار ممكن باشد، مجریان و نصابان  صفحات جاذب به خصوص برای مواردی که حداکثر مقدار قابل برداشت از کلکتورهای خورشیدی مد نظر محاسب قرار داشته باشد به اهمیت یک ضریب دیگر هم واقفند آنهم ضریب گسیل است که هر چقدر کمتر باشد امکان جذب امواج گرمایی بیشتری را ممکن می سازد.

 

آب‌گرمكن هاي خورشيدي از نظر گردش جريان آب به دو دسته سيستمهاي ترموسيفون و سيستمهاي مجهز به پمپ سيركولاسيون تقسيم ‌مي‌شوند، قطعاً در سطح شهر به دلایل اقتصادی و نیز تولیدات داخلی بیشتر سيستم هاي ترموسيفون که در وضعيت معمول خود داراي پمپ و سيستم كنترل نيستند مورد بهره برداری قرار می گیرد. سیستم ترموسیفون بر اساس قوانين جابجايي طبيعي كه آب گرم بالا رفته و آب سرد پايين مي آيد عمل مي نمايند. در كلكتورها مي توان اين عمل را اينطور بيان كرد كه آب سرد داخل كلكتور شده، گرم مي شود و به بالاي كلكتور مي‌رود و وارد مخزن مي گردد، به همين دليل لازم است حتماً مخزن در بالاي كلكتور قرار بگيرد.

 

سيستم ترموسيفون بدليل عدم امكان كنترل مناسب داراي راندمان كمتر و همچنين معايبي بسیاری است كه اين معايب در مواردي كه آب‌گرم در تمام روزهاي سال بطور يكسان مورد نياز نباشد، بيشتر مشهود است. يكي از معايب سيستم اين است كه لوله كشي آن بايستي با دقت و پيروي دقيق از راهنما و با لوله هاي بزرگتر انجام گردد تا بتواند جريان رواني را توليد نمود. جريان ترموسيفون تا زماني كه آب تا درجه معيني گرم نشود برقرار نشده و هرگونه هواگرفتگي يا ايجاد حباب در سيستم مي تواند جريان ترموسيفون را متوقف كرده و سيستم را از كار بيندازد. از آنجا كه سيستم كنترلي نيز در اين روش استفاده نمی شود، بالارفتن دماي آب در زماني كه آب‌گرم مصرف نمي‌شود، مي‌تواند موجب جوشش، توليد حباب يا مسائلي از اين دست گرديده و جريان ترموسيفون را به كلي متوقف نمايد.

 

یکی از اجزاء لاینفک موتورخانه، بخصوص در صورت نصب بویلرهای چگالشی، کلکتور اولیه – ثانویه یا هیدروسپریتور  Hydro  Separator)  Low Loss Header –  (می باشد و علت آنکه در مبحث جوشکاری به آن اشاره شد، بدلیل عدم امکان تامین آن به صورت آماده در بازار و لزوماً ساخت آن با عملیات جوشکاری و برشکاری و … می باشد، نکته مهم در خصوص این سازه تردید فراوان در بهره برداری در هنگام ابداع آن بود، عده بسیاری از همکاران واقف به اثرگذاری آن، صرفاً به دلیل مخلوط شدن آب رفت و برگشت نبودند، اما بهر حال تأثیر آن امروزه کاملا مشهود است و حتی در بسیاری از موتورخانه ها با تجهیزات غیر چگالشی نیز کاربرد دارد.

بویلر چگالشی اصفهان – پکیج چگالشی اصفهان